A TRIP ROUND THE WORLD ...

Ushuaia no es el fin ...

Op algemene aanvraag toch nog eens de tijd genomen om wat nieuwe foto’s online te plaatsen. Bij deze ook meteen het relaas van de afgelopen dagen :

Na ons bezoek aan het Argentijnse Bariloche zijn we teruggekeerd naar Chili. We wisten nog niet goed hoe we onze reis naar het Zuiden verder zouden zetten, want de meningen van de mensen die we tegenkwamen waren nogal verdeeld. Eens aangekomen in de grauwe havenstad Puerto Montt zijn we op onderzoek getrokken om te horen wat er mogelijk was met ferry’s, bussen, ... maar we merkten al snel dat we op deze manier enkele dagen zouden verspelen en dus besloten we het vliegtuig te nemen rechtstreeks naar Ushuaia. Dit was iets duurder, maar op deze manier wonnen we enkele dagen en was er tijd om een bezoek te brengen aan het eiland Chiloé. Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag de bus op en met de overzet naar Castro (hoofdstad van het eiland). Hier aangekomen zijn we samen met 2 Duitsers (Christian en Eliza) ingetrokken bij een gezin dat hun kamers verhuurden. Samen met de Duitsers zijn we de omgeving gaan verkennen. Het eiland heeft een prachtige natuur, maar sinds de komst van de intenationale vissersbedrijven leeft de bevolking (die voorheen van de visvangst leefden) in armoede, dat zie je duidelijk aan hun woningen. De laatste dag op het eiland zijn we met schitterend weer (de afgelopen dagen had het serieus geregend) het natiomnale park gaan bezoeken, dit was echt de moeite. Op een kleine oppervlakte zijn we 3 totaal verschillende vegetaties tegengekomen (het strand met zijn woeste oceaan, bos en een soort oerwoud). Na een stevige wandeling terug de bus op en richting Puerto Montt waar we de volgende dag onze vlucht moesten halen ...

De vlucht naar Ushuaia via Punto Arenas verliep perfect en het uitzicht over de natuur was adembenemend. Na wat zoekwerk zijn we in een super toffe hostel terecht gekomen waar we meteen enkele Belgen (uit Turnhout) en Nederlanders tegenkwamen. De Belgen waren met een oude Ford Falcon aan het rondtrekken, lijkt ons ook wel een hele ervaring ... ‘s avonds hebben we voor de eerste keer zelf gekookt, en dat smaakte best. Volgende dag de omgeving wat gaan verkennen met een bezoek aan Terra Del Fuego (Vuurland) en samen met de Nederlanders (Luuk, Bram, Kelly en Lonneke) gegeten en in de wijn gevlogen. De twee dames waren zo zat dat ze de volgende dag hun bus gemist hebben . Aangezien wij de dag erna ook om 4u ‘s morgens een bus te halen hadden hebben we het de avond erna maar iets rustiger gehouden ...

De busrit naar Puerto Natales was een hele onderneming : twee keer overstappen, veerboot, overdreven douane controles en bijna 200 kilometer over onverharde wegen. De natuur die onderweg evolueerde van vlakke pampas naar steile bergketens maakte het allemaal een stuk aangenamer. Volgende dagen staan er een bezoek aan de Torres Del Paine en de gletchers van Perito Moreno op het programma, maar daarover later meer …