A TRIP ROUND THE WORLD ...

Thailand, Cambodia, Maleisie

Hierbij een verslag van onze veertiendaagse trip. Na een vlotte vlucht met een zee aan beenruimte (Merci Olivier om een plek te regelen waar de benen strekken onmogelijk was) kwamen we aan in Bangkok. Hier stonden Olivier en Jurgen ons al op te wachten, het was toch geestig deze twee heren in levende lijve terug te zien na een zevental maanden. We hadden al direct de tijd om hun verhalen te aanhoren en hen op de hoogte te houden van de recentste ontwikkelingen in Belgie omdat we enkele uren moesten wachten op onze vlucht naar Phnom Penh, Cambodia. Hier kwamen we 's avonds aan en moesten we nog een taxi zien te regelen om aan ons hotel te geraken. Voor mij persoonlijk was dit een serieuze cultuurschok. De eerste rit in de tuk-tuk van vlieghaven naar het hotel zal ik niet snel vergeten. Het drukke verkeer, het donkere Phnom Penh, het feit dat ik gans mijn bagage, fototoestel, gsm en een hoop cash geld op zak had, maakte dat ik toch niet echt op men gemak was. Iets wat later op de avond wel zou veranderen. Na het inchecken in ons hotel en een goed douchke besloten wePhnom Penh al eens te gaan verkennen. Na het eten en enkele pintjes in een lokale bar besloten we om tijdig terug te gaan naar het hotel, we hadden er immers een korte nacht opzitten. Terug aangekomen aan ons hotel constateerden we dat er een discotheek was vlak naast ons hotel. De vermoeidheid viel blijkbaar nog wel mee dus gingen we nog snel ff ene drinken in de 'Club Platinum' . Wat er die avond nog allemaal is gebeurd ga ik hier niet allemaal neerschrijven. Belangrijkste trefwoorden en zinnen zijn: wodka, negers, maffiafiguren, wc-personeel dat klaar staat met handdoekje, nog eens wodka, Russin, rekening niet betaald, het gewoon afbollen, uit uw hotelkamer worden gehaald, wakker worden en er niets meer van weten.

De volgende dag waren we klaar om de stad verder te verkennen. We zijn toen'The Killing Fields' en het martelmuseum gaan bezoeken. Ik denk dat dit voor ons alle vijf zeer confronterend was. Aangezien de periode van de Rode Khmer en Pol Pot nog maar dertig jaar geleden is maakt het aanschouwen van deze massagraven en martelkamers enkel maar onbegrijpelijker.

De tweede dag hebben we de koningklijke paleizen bezocht. Een deel hiervan is voor het publiek opengesteld en heeft enkele zeer mooie gebouwen. In de namiddag hebben we de Russische markt bezocht. Dit is een typische grote overdekte markt waar je alles fake kan kopen en waar men ook zowel vers als rot eten kan kopen. (vooral Olivier L wist dit wel te apprecieren). In de late namiddag moesten we al terug naar de luchthaven om verder te vliegen naar Siem Raep.

Aangekomen in Siem Raep ging het weer per tuk-tuk naar ons hotel. De dag erop hebben we de tempels van Ankor Wat bezocht. Hoewel dit een touristische trekpleister is, is dit toch overweldigend mooi. De natuur krijgt hier volledig vrij spel waardoor de tempels in een prachtige groene omgeving te bewonderen zijn. De tweede dag hebben we ons opgesplitst. Ikzelf ben met de twee Oliviers per quad de streek gaan verkennen. We bezochten onder andere een lokaal weeshuis en reden door ontelbare rijstvelden waar de bevolking woont in paalwoningen om zich te beschermen tijdens het regenseizoen. Isabelle en Jurgen hebben de floating village bezocht. Een ervaring die ze naar eigen zeggen niet snel zullen vergeten. Voor meer detail => raadpleeg Isabelle.

's Avonds zijn we dan nog iets gaan drinken en eten in de Red Piano Bar, de bar waar Angelina Jolie vertoefde tijdens de opnames van Tomb Raider (werd deels gefilmd in de tempels van Ankor Wat).

De dag erop stond de taxi weer klaar om ons naar de luchthaven te voeren: bestemming Kuala Lumpur, Maleisie. Dit was slecht een korte tussenstop van 16 uur, we hadden echter wel een belangrijke missie, nl de verjaardag van Isabelle vieren. Aangekomen in KL ging het eerst richting shopping centers, tien verdiepen hoog inclusief indoor pretpark. 's Avonds was het dan tijd om Isabelle haar verjaardag te gaan vieren. Dit hebben we dan ook in stijl gedaan, de Luna bar is een bar op het dak van het Regency hotel en geeft een fenomaal zicht op de Petronas Twin Towers.Een verjaardag die Isabelle en wij niet snel zullen vergeten. Na een korte nacht stond de taxi alweer klaar. Nu ging het van KL richting Koh Samui, Thailand. Vandaar zijn we per boot naar Koh Phan Gang gegaan. Hier hadden we een resort geboekt om een paar dagen te relaxen. Uiteindelijk zijn we er zes dagen blijven hangen. Zalig nietsdoen, massages, zwembad, strand, eten & drinken, meer moet ne mens niet hebben op vakantie.

Met onze scooterkes konden we makkelijk het eiland verkennen dat toch enkele zeer mooie stranden had. Voor het overige deed iedereen vooral waar hij of zij zelf zin in had. Zo zijn de Oliviers 2 keer gaan duiken, heeft Isabelle haar eerste kite-les gehad en heeft iedereen zich een paar keer laten masseren. De tweede avond in Thailand was er een half moon party. Aan het volk te zien zit dan het hele eiland op dat feestje. In het midden van de week was het tijd voor het tweede verjaardagsfeestje. Den Yse werd 28 en ook dat moest gevierd worden. Eerst werden we getrakteerd op een etentje in de Sunset Cove, een hotel op een heuvel vlakbij het onze. De bar bood een fantastisch zicht voor de zonsondergang, tijdens het diner werden we getrakteerd op een privé concert van achtereenvolgens Patricia Kaas en the King of Pop himself. Echt hilarisch, een leeg restaurant, wij met zen vijven aan het eten met op de achtergrond een reuze plasma met daarop loeihard concert dvd's. Goed gelachen.

Om da verjaardag af te sluiten zijn we de lokale middenstand gaan bezoeken. We werden afgezet in een een straatje met enkele cafés waar een vijftigtal meisjes van lichte zeden ons stonden op te wachten. Door onze taxi chauffeur werden we een bar binnengeloodst waar de de lokale vrouwen ineens met gezelschapspelen afkwamen. Toch goed gelachen die avond.

Voor het overige, wat valt er nog te onthouden van Thailand... ga er niet jetskien !!! We hebben kennis gemaakt met de lokale jetski maffia. Eerst lokken ze u met een belachelijk lage prijs, vervolgens als ge terug aankomt beweren ze dat ge schade hebt aangebracht. Gevolg: betalen of de (omgekochte) flikken erbij. Eindresultaat: een uur in een prachtige omgeving met den jetski rondgetourd aan europese tarieven .

Na de zes relaxe dagen op ons eilandje ging het naar de laatse halte: Bangkok ! Hier hebben we vooral geshopt en nog ne keer goed uitgeweest. Onze eerste avond daar was er het feestje voor het 7-jarig bestaan van de Bed Supper Club. Goei feestje gebouwd en erna nog op zoek gegaan naar de befaamde ping-pong shows. Spijtig genoeg had onze taxi chauffeur het niet goed begrepen dus hebben we deze lokale entertainment-show niet kunnen aanschouwen.

De laatse avond zijn we er nog ene gaan drinken in de hoogste bar van Bangkok. Een openlucht bar/restaurant op het 63e verdiep van een hotel, lang niet slecht. De morgen erop was het tijd om terug naar huis te gaan voor mezelf en Isabelle. Op de luchthaven hebben we nog net Kelly, Victor en Danielle (de mama van Jurgen) kunnen verwelkomen. De 14 dagen zijn voorbij gevlogen maar het was super. Het was wat mij betreft de ideale mix van cultuur, natuur, relaxen en amusement. Ten slotte nog een bedank-woord voor onze reisleider a.k.a The Boss. Alles ws perfect geregeld wat het voor ons zeer aangenaam reizen maakte ! Voor al uw reisplannen; Olivier Longville is de naam !!!

Met Thaise groeten,
Thomas