A TRIP ROUND THE WORLD ...

Tales of an expedition to Patagonia

Eerst en vooral onze excuses voor het lange wachten, maar de laatste weken zaten we echt afgezonderd van de rest van de wereld waardoor het gebruik van internet niet zo evident was ...

Om dit lange wachten op te lossen gaan we vanaf nu ook wat van strategie veranderen door meerdere kortere verhalen te posten i.p.v. 1 lang verhaal om de 2 weken ... We denken dat dit zowel voor jullie als voor ons plezanter werkt.

Torres del Paine, El Chalten, El Calafate...

De vorige twee weken stonden drie hoogtepunten van Patagonia op het programma, nl. een 4- daagse trekking trekking naar de Torres Del Paine te Chili, beklimming van de Fitz Roy in het onherbergzame El Chalten en als laatste een bezoek aan de indrukwekkende glaciar 'Perito Moreno', beide in Argentinië gelegen ...

In Parque Nacional Torres del paine stond een trekking op het programma waarbij de eerste 3 dagen Jürgen door 2 Nederlanders werd vergezeld en waar Olivier de laatste dag is komen aanpikken om zo samen naar de toppen van de Torres te klimmen. De top van zo'n klim bereiken is echt een hele uitdaging, vooral de laatste meters are quite steep, maar eens je boven staat is alles snel vergeten en wordt je beloond met prachtige views ... Na de trekking in de Torres zijn we even op adem gekomen in Puerto Natales waar we tevens voor de eerste maal onze was hebben gedaan (na een maand begon dit wel is tijd te worden ...)

Na de Torres zijn we opnieuw de grens overgestoken naar Argentinië en zijn met de bus via El Calafate (wat onze volgende stop zou worden) naar El Chalten doorgereisd. Beide dorpen behoren tot het park 'Parque Nacional Los Glaciares'.

Het dorpje El Chalten ligt in het natuurpark Los Glaciares, 220 km noord-westen van El Calafate, aan de voet van het Fitz Roy massief. Het is een geïsoleerd dorpje zonder geasfalteerde wegen, en waar het voedsel van het 3000km verder moet aangevoerd worden ...

Hier hebben we in een hostel gezeten waar we onze kamer deelden met 2 Australische meisjes die ons de tweede dag hebben meegenomen naar de zonsopgang. De eerste dag zijn we gewandeld naar 'Lagune Torre' een meer met een glaciar (gletcher?). De derde dag stond een wandeling naar de top van de Fitz Roy op het programma wat werkelijk fantastische beelden opleverde ...

Na 4 dagen te hebben vertoefd in het gezellige El Chalten zijn we terug naar El Calafate gereden waar we op 9 maart het vliegtuig naar Buenos Aires hebben genomen. El Calafate is tevens gelegen aan het prachtige meer 'Lago Argentino'. Het dorp dient eigenlijk enkel als uitvalsbasis voor de toeristen om de beroemde gletcher 'Perito Moreno' te gaan bekijken.
De tweede dag zijn we deze gletcher (5km breed, 60m hoog en 30 km lang) dan ook gaan bekijken waar we bus en boot hebben gecombineerd om dit natuurfenomeen zo goed mogelijk te kunnen waarnemen. Het spectaculaire van deze gletcher is dat hij elke dag 2 meter verschuifd en om het uur reusachtige ijsblokken in het water laat vallen omwille van het smeltproces. De foto's die binnenkort zullen verschijnen zullen dit voor julli nog abstract gegeven wel duidelijk maken. De dag erop is Olivier nog een paar andere gletchers gaan bezoeken die nog enkele indrukwekkende foto's hebben opgeleverd ...

Maandag 9 maart zijn we dan vanuit El Calafate naar Buenos Aires gevlogen. Na een maand in Patagonië te hebben vertoefd zagen we er echt naar uit om door te reizen naar de metropool : Buenos Aires.