A TRIP ROUND THE WORLD ...

Nieuw Zeeland

Hey vrienden, hieronder het verslag van Nieuw Zeeland waar jullie al een tijdje op zaten te wachten ! Geschreven doorThierry Van der Bremt ...

Ik heb de dankbare en tegelijk ook ondankbare taak gekregen van Jurgen en Olivier om hier een kort verslag te schrijven over onze trip door NZ. 'Dankbaar' want ik ben enerzijds wel blij dat dat ik hier het verhaal van onze prachtige trip door NZ mag doen, maar ook wel ondankbaar want hoe moet ik drie geweldige weken samenvatten in een paar regels zonder dat jullie in slaap vallen. Maar ik ga mijn best doen !

Eerst en vooral voor diegenen die mij niet kennen, ik ken Jurgen en Oli van de voetbal en heel toevallig hadden zij net zoals ik het plan om een reis rond de wereld te maken. Na een keer samen een pintje te zijn gaan pakken in antwerpen, bleek dat wij ongeveer op dezelfde moment in NZ zouden zijn ... Het leek ons dan ook wel heel plezant om af te spreken in de helft van onze reis aan de andere kant van de wereld en een stuk samen te reizen. Zo gezegd zo gedaan, na allebei een beetje te hebben geschoven met ons reisplan hadden we +/- drie weken samen. Zo ontmoeten we elkaar in de luchthaven van Auckland den 21e mei 2009. Na een vluchtje van 1u kwamen we aan in Christchurch waar we direct onze camper van gingen ophalen. Oli had deze online geboekt en we wisten eigenlijk ni goe wat we moesten verwachten. Nu bleek dat we daar een gestroomlijnde bolide 'onder ons gat geschoven' kregen van 7m lang en ni overdreven drie (misschien wel meer) meter hoog die bergaf, als we allemaal naar voor gingen hangen, de volle 100 km/u ging en bergop met moeite 30 per uur haalde. 's middags gingen we Christchurch een beetje verkennen, maar uiteindelijk geraakten we ni veel verder dan een Belgian Beer Bar, waar we onze eerste (en misschien ook nog wel nen tweede en nen derde) blonde Leffe dronken sinds we Belgie verlaten hadden, met 'Vlaanderen Boven' van Raymond Van 't Groenewoud op de achtergrond. Tot onze grote verbazing hadden ze zelfs een kaart hangen van de Kempen waar 's Gravenwezel en zelfs Oelegem opstonden. Na een nachtje goe te hebben geslapen (Jurgen en Oli waren toen al ongeveer een goede 35u op de been), begonnen we de volgende dag in de plensende regen met volle moed aan onze road trip. Na een paar keer op het rechterbaanvak te hebben gezeten en op die manier direct een paar NZ vrienden te hebben gemaakt, hadden we begrepen dat ze hier links reden ... Nadat te hebben ontdekt ging alles vlotjes. Ons plan was om eerst een groot deel van het Zuideiland te bezoeken en dan over te steken naar het Noordeiland om zo te eindigen in Auckland. En daar zijn we ook perfect in geslaagd met vanzelfsprekend de nodige avonturen onderweg: de derde dag bijvoorbeeld werden we wakker in een volledig wit landschap - de winter was blijkbaar een beetje vroeger ingetreden dan normaal en er lag een mooi sneeuwtapijt van 10 cm dik. Prachtig om te zien maar iets minder evident om met onze 'camion' door te rijden, maar den Olivier deed dat feilloos en loodste ons, zij het met de nodige moeite, zonder brokken over een bergpas. Toen we beneden kwamen zagen we dat ze de bergpas net hadden afgesloten hadden ... chanceke ! Die zelfde dag nog keerde ons geluk efkes: in het donker reden we met ons rechtervoorwiel op een naar beneden gevallen rotsblok van 20 cm hoog. Ik lag vanachter op de achterbank wat te slapen en werd ineens wakker met een schok en ik dacht absoluut dat onze auto per total was. We kwamen er echter met de schrik vanaf want blijkbaar was enkel onze velg geraakt en konden we gewoon doorrijden. Chanceke ! Elke avond een parkeerplaats vinden waar we ongestoord mochten staan, was ook niet altijd een sinicure. er was ons gezegd dat je in NZ overal wild mag kamperen waar geen bordjes staan. Dat is de theorie, want in de praktijk mochten we nergens wild parkeren, maar aangezien de campings zo duur waren, probeerden we toch zoveel mogelijk niet te opvallend op de openbare weg te parkeren. De ene keer lukte het al beter dan de andere keer om onze camper ongemerkt neer te zetten, wat wilt ge ook met zo'n collosaal ding. Zo zijn we dus een keertje in het midden van de nacht vriendelijk verzocht om onze Van te verzetten. Heel plezant als het ongeveer 0 graden is ! En de laatste dag zijn we op het nippertje ontsnapt aan een boete, want de agent had zijn 'boekske' al vast om ons op te schrijven, maar bedacht zich gelukkig op de laatste moment en we kwamen er met een waarschuwing van af. Weeral ... chanceke !

Maar goed Ik zal eindelijk maar es beginnen te vertellen over wat jullie eigenlijk voornamelijk interesseert en dat is natuurlijk: Ziet dat land er nu echt uit zoals in de film 'Lord of the Rings' ? Awel ja, tis echt onwaarschijnlijk mooi ! Je kan echt heel de dag met opengesperde mond door het raam kijken en genieten van de constant veranderende landschappen. Het is ook juist die constante afwisseling in landschappen die NZ zo uniek maakt, want de landschappen op zich kan je ook op andere plaatsen in de wereld vinden. Het is alsof men alle mogelijke landschappen (bergketens, meren, fjorden, geisers, vulkanen, tropische wouden, met palmbomen omgeven stranden, wijngaarden, ...) op een eiland bij elkaar heeft gepropt voor het gemak van de toeristen ! Als je wil, kan je op 1 dag skien en surfen ! En we hadden hier natuurlijk met heel veel plezier neergeschreven dat we dat ook effectief gedaan hadden, maar jammer genoeg waren we nog net iets te vroeg (of beter gezegd at the wrong place at the right time en at the right place on the wrong time) om te skien. We zijn van 'armoei' dan enkel maar gaan surfen ! En hoewel we er ongelofelijk stoer uitzien in onze wetsuits, moet er toch misschien nog iets of wat gewerkt worden aan den techniek ... Ik ben er bijvoorbeeld ingeslaagd om al na 15 minuten mijn surfplank kapot te maken .... Oli en jurgen hebben ook ineens gebruik gemaakt van het feit dat we in het mecca van het skydiven zaten, om uit een vliegtuig te springen. Wat ze daarvan vonden moeten jullie hen zelf maar vragen...maar ik denk dat de woorden onwaarschijnlijk bangelijk wel in het antwoord zullen voorkomen !

Voor meer details zullen jullie nog enkele maanden moeten wachten ...