A TRIP ROUND THE WORLD ...

Rapa Nui (Paaseiland voor de leken)

Met Paaseiland stond onze laatste stop in Zuid Amerika op het programa, en wat voor een ! Vanuit Santiago vlogen we naar Hanga Roa - hoofdstad (en meteen ook enige stad) van Paaseiland - waar we meteen onze intrek konden nemen in een hostel vlak aan de kust. We hadden schrik dat we ons blauw zouden betalen aan hotels, maar met 9 euro per nacht viel dit heel goed mee (kijk maar eens bij de foto's voor het uitzicht vanaf onze hostel).

We hadden ‘slechts' 4 dagen de tijd, maar voor een eilandje van 25 km doorsnede is dit toch genoeg. Sommige sites zijn we te voet gaan bezoeken en anderen met de auto (samen met een Frans duo Jerome en Yolaine). We gaan hier niet te ver uitwijden, de foto's spreken voor zich vermoeden we ...

Na Paaseiland hadden we een trip van 30u voor de boeg - terug via Santiago, over Auckland naar Christchurch - om daar samen met Thierry (kameraad uit Belgie) een camper te huren en zo Nieuw Zeeland te gaan verkennen.

Momenteel vertoeven we dus in het erg koude Nieuw Zeeland, maar daarover zal Thierry jullie binnenkort als gastschrijver inlichten ...

Peru, Bolivia and back to Chili ...

Vanuit Puno dat aan het Titicacameer is gelegen hebben we de Floating Islands bezocht. Wat letterlijke drijvende eilanden zijn die een rieten structuur als basis hebben.

Een dag later zijn we dan doorgereden naar Cuzco, een stad waar nog vele mooie gebouwen en pleinen bewaard zijn gebleven uit de spaanse kolonisatieperiode. Van hieruit zijn we dan door de Sacred Valley naar Urabamba gereden waar we vele Inka restanten zijn gepaseerd. ´s Morgens zijn we vanuit dit 1- straat dorpje met de trein naar Aguas Calientes gereisd. Dit is echt een lelijk dorpje aan de voet van de Machu Picchu om alle toeristen op te vangen die M.P. gaan bezoeken.

De dag waarop we M.P. zijn gaan bezoeken, zijn we om 4.30u opgestaan en hebben daar de eerste bus van 5.30u naar Machu Picchu genomen. Daar werden we de eerste 2 uur in een dichte mist rondgegidst. Maar na 2 uur begon de zon erdoor te komen en hebben we pas echt kunnen genieten van de mythische ruïnes van de Inka volkeren in een ongelofelijk spectaculair kader. Dit was voor ons beide tot hiertoe het hoogtepunt van onze reis en het zal moeilijk te overtreffen zijn. Hierna zijn we teruggekeerd naar Lima om afscheid te nemen van Ielde (mama van Olivier) en Ria (vriendin van Ielde) en de 12 koppige groep. Vanaf toen stonden we er terug alleen voor... en omdat we snel in Bolivia wilden zijn zijn vanuit Lima op La Paz gevlogen.

La Paz ligt op 3700m hoogte omgeven door besneeuwde bergtoppen die er nog 3000m bovenuit steken. De eerste drie dagen is Olivier daar ziek geweest en is Jürgen de stad gaan verkennen en heeft tevens de spectaculaire afdaling 'The most dangerous road in the World' gedaan met een mountain-bike. Een afdaling met smalle passen met aan de zijde van het dal kliffen tot 400m diep. De laatstse 2 dagen zijn we met Bram en Luuk (Nederlanders die we in Ushuaia hebben leren kennen) op stap geweest en hebben samen met nog 200 andere hollanders Koninginnedag gevierd ...

Na La Paz hebben we een nachtbus naar het mijnstadje Potosi genomen. Daar is Olivier samen met Conor, andere Oliver en Patrik de mijnen gaan bezoeken. Een wereld apart daar beneden en onbegrijpelijk dat er in deze tijd nog mensen (en kinderen) in deze omstandigheden moeten werken. Dat we op het einde zelf dynamiet mochten opblazen maakte het toch nog erg leuk ¡

Van Potosil zijn we doorgereisd naar Uyuni waar we een 3 daagse tour over de zoutvlaktes hebben geboekt. De avond voor ons vertrek zijn we een koppel Benoit en Gaia uit Antwerpen tegengekomen waar we samen nog ne toffe avond net hebben gehad. De dag erna zijn we doorgereden naar de zoutvlaktes in een 4x4 jeep met 5 passagiers een chaffeur en een kokkin. Onze trip kunnen we het best beschrijven als een 3 daagse paris- Dakar waar we 1 dag op de zoutvlaktes hebben gereden en de 2 andere dagen ons op de maan waanden.op een gemiddelde hoogte van zo´n 4000m. De laatste dag van onze trip zijn we vroeg opgestaan om de geisers daar te gaan bezoeken en om naar de zonsopgang te gaan zien, maar koud dat het toen was, ni normal (-15) ¡ De laatste dag heeft onze chauffeur ons aan de grens van Boliviia-Chili afgezet. Van daaruit hebben we een bus naar San Pedro de Acatame genomen. Een gezellig dorpje midden in de woestijn aan de kloof 'Valley de la Luna' op 2400m hoogte en dus 40 graden warmer dan daarboven. Daar zijn we 2 dagen gebleven en zijn dan een 24 uur durende busrit naar Santiago.Wel leuk dat we Zuid Amerika verlaten vanuit de Stad waar onze trip begonnen is.

We zijn ons nu stillaan aan het voorbereiden op ons volgend avontuur :Nieuw Zeeland ¡ Maar eerst maken we nog een tussenstop op de magische Paaseilanden...

Hasta Luego,

Auf Wiedersehen ,

Tot Ziens,

Zuid- Amerika

Rio De Janeiro en Peru

Zoals reeds vermeld stond er na het bezoek aan Brasilia een weekjestrand in Rio op het programma. We hebben gekozen voor Ipanema beach; vlak naast Copacabana maar iets minder toeristisch ...

De hostel was geweldig : zwembad, bar, ... en op nauwelijks 100m van het strand ! Naast de nodige strandpret en de feestjes ‘s avonds hebben we de rest van onze tijd ook nog nuttig ingevuld. Onze eerste uitstap was een bezoek aan de favela's, het was geweldig om te zien hoe het daar allemaal in zijn werk gaat, we liepen door de kleine steegjes en kwamen alles tegen wat je van een favela zou verwachten (kinderen met AK47 in de hand, dealers met heel der zakken drugs in de hand, armoede, zelf in elkaar geknutselde illegale electriciteitsdraden , ...) ! Onze tweede trip was een klassieker met een bezoek aan Christo Redentor, de uitzichten daar zijn wondermooi, we waren enkel vergeten dat het goede vrijdag was, het was er dan ook geweldig druk ! Ondertussen zijn we ook nog eens lekker gaan eten in een typisch Braziliaans restaurant met een vriendin van mijn ouders. De derde en laatste uitstap was wederom een topper met de wedstrijd Vasco - Botafogo in het Maracana stadion ! Om en bij de 90.000 toeschouwers zagen Botafogo met 4-0 winnen, wij zaten in het Vasco vak (tussen de harde kern), maar ondanks het verlies was de sfeer waanzinnig; Boca Juniors en ja zelf Antwerp kunnen hier nog iets van leren !

Na 7 dagen Rio De Janeiro hebben we afscheid genomen van Nora en David (Zwitsers koppel waar we enkele dagen mee opgetrokken hebben) en was het weer tijd om ons volgende land aan te doen. Ondertussen zijn we reeds een week op rondreis door Peru samen met mijn mama(van Olivier) en een goede vriendin van haar Ria. Als eerste hebben we de kuststreek bezocht met bezoeken aan Pisco, de onverklaarbare lijnen van Nasca waar we in een kleine Cesna overgevlogen zijn, sandboarden in de woestijn (geestig maar vermoeiend en warm !), een boottocht naar een eiland vol vogels, zeeleeuwen en pinguins en nu zitten we in Arequipa, een bergdorp omringd door 3 vulkanen. Morgen vliegen we verder naar Puno voor een bezoek aan het Titicaca meer ...

Hasta Luego ! Vergeet ook niet de foto's van Brasilia enRio te bekijken ...

Brazil lalalalalalala laa...

Na ons bezoek aan de Iguazu Falls zijn we met de bus Brazilië binnengeredenmet als eerste stopPorto Alegre. Veel viel er hier niet te zien, maar hier hebben we Nathalie (schoolvriendin van Jurgen)opgepikt ensamen zijn we naar de hoofdstadBraziliagevlogen.

Brazilia is een stad die in de jaren ´60 is ontworpen door architect Oscar Niemeyer om de plaats van Rio als hoofdstad over te nemen. Over heel de stad zijn erprachtige gebouwen te zien, we hebben dan ook de nodige kilometers afgelegd. Makkelijk was het bezoek niet, want de stad is volledig ontworpen op maat van de auto, er zijn zelfs nauwelijks voetpaden. We hebben met zijn 3-en in een vier tal dagende staddoorkruist. De laatste dag hebben we afscheid genomen van Nathalie en zijn we op de bus gestapt richting Rio !

Hier in de hostel kunnen we geen foto's uploaden, dus diehebben jullie nog tegoed.

Momenteelgenieten we van een weekje rust hier aan het strand van Ipanema (strand naastCopacabana), maar daarover later meer ...

Heeeel veel water ...

Vrijdag zijn we (samen met Inge, meisje uit Hemiksem die we in onze hostel zijn tegengekomen) de wereldberoemde watervallen van Iguazu gaan bezoeken. De watervallen liggen op de grens tussenArgentinië en Braziliëen zijn volgens velen een van de 7 wereldwonderen. Ook wij waren danig onder de indruk van de kracht van het water, geniet van de foto's ...

Noorden van Argentinië

Hey allemaal : Hieronder het verslag van de afgelopen week ! Je vindt bij de foto's ook 2 nieuwe series : Buenos Aires en Noord Argentinië. Veel lees / kijk plezier !

Na ons bezoek aan Buenos-Aires zijn we naar het Noorden van Argentinië doorgereisd en hebben volgende steden bezocht: Cordoba, Salta, Cachi, La Quiaca, Jujuy, Purmamarca, Susquez ...

Na eem busrit van zo`n 12 uur zijn we aangekomen in de tweede grootste stad van Argentinië, nl: Cordoba. Dit is een ergaangename, vrij nieuwe stad met een interessante mix van oudere gebouwen en veel nieuwbouw. Het is tevens de grootste studentenstad van het land met een bruisend nachtleven.

Na 2 dagen hebben we deze stad verlaten en zijn we doorgereisd naar Salta, een stad 600km ten noorden van Cordoba. Deze stad is bekend voor zijn vele oudere gebouwen die nog bewaard zijn gebleven uit de kolonisatieperiode van de Spanjaarden en vanuit Salta kunnen er ook vele dagtrips ondernomen worden ... Wij zijn met een lokale bus het Andesgebergte ingereden (naar Cachi) en hebben daar spectaculaire valleiën gezien en zijn er in contact gekomen met het primitieve volk van het Andes- gebergte.

De dag erop zijn we naar Jujuy gereden waar wemet 2 Nederlandse meiden hadden afgesproken die we een paar weken eerder in Patagonië waren tegengekomen.

Daar hebben we dan beslist om met zijn vieren een auto voor 3 dagen te gaan huren. Deze 3 dagen zijn we de mooie omgeving van het noorden van Argentinie gaan verkennen en hebben volgende dingen gedaan/gezien: geslapen in een hostal op 2 km van de grens met Bolovië ,de 7- kleurige berg van Purmamarca bezocht, op de zoutvlakte 'Salinas Grandes' rondgereden, gevoetbald met de plaatselijke bewoners van het dorpje Susquez op 4000m hoogte ende grenspas 'Paso de Jama' op 4400m hoogte bezocht ...

Na deze 3 toffe dagen in leuk gezelschapstond er 1150km op onze teller van onze wagen !

De volgende dag stond er en busreis van 26u op het programma naar de Iguazu Falls ...

Buenos Aires

Maandag 9 maart was het dan zover, we hebben het woeste Patagonië achter ons gelaten en zijn naar Buenos Aires gevlogen ! Het was voor ons beiden echt leuk om terug in een stad te zijn na bijna een maand woeste natuur, en wat nog leuker was was om oude bekenden terug te zien. Buenos Aires is de afgelopen maanden namelijk de thuisstad van Pietje en Liese geweest (voor wie hen niet kent: twee vrienden uit Antwerpen). Beiden hebben ons goede tips gegeven over wat we zeker moesten zien en wat eigenlijk minder interessant is, op deze manier hebben we op 6 dagen tijd een mooi beeld van de stad kunnen vormen ...

Buenos Aires is een mooie, luchtige stad met vele mooie gebouwen maar weinig echte toppers zoals we gewoon zijn van de Europese steden. Toch hebben we ons geen seconde verveeld met leuke sfeervolle wijken zoals San Telmo (kunstenaarswijk), Recoleta (rijke buurt met kerkhof waar onder andere Eva Peron (Evita) begraven ligt) en dan uiteraard het hippe Palermo waar onze hostel gelegen was. De dagen waren steeds gevuld met verkenningstochten en dan ‘s avonds gingen we steeds met Piet en Liese gezellig eten ...

Er waren twee echte topmomenten: het eerste was een prive feestje via Pietje zijn werk waar wij ook mee naartoe mochten; het feestje was op een super gezellig dakterras waar we tot 7u in de morgend hebben staan feesten met een hoop echte Buenos Airesen ... Het tweede hoogtepunt, en meteen ook ons laatste wapenfeit in de stad was de match Boca Juniors - Argentinos Juniors. Op de middag eerst ongeveer 2 uur aanschuiven om een ticketje te kunnen kopen en dan tegen 18u naar het stadion, waar we in het vak van de populars zaten (tweede hardste kern). De sfeer was ongeloofelijk, echt een hele wedstrijd lang zingen en dansen en dat aangewakkerd door een 3-0 zege met een knappe prestatie van de lokale held Riquelme !!! Na de wedstrijd onze bagage opgehaald en de bus in richting onze volgende stop Cordoba ...

PS: Voor wie het nog niet gelezen heeft, hieronder ook nog steeds het verslag van de laatste 2 weken Patagonië.

Tales of an expedition to Patagonia

Eerst en vooral onze excuses voor het lange wachten, maar de laatste weken zaten we echt afgezonderd van de rest van de wereld waardoor het gebruik van internet niet zo evident was ...

Om dit lange wachten op te lossen gaan we vanaf nu ook wat van strategie veranderen door meerdere kortere verhalen te posten i.p.v. 1 lang verhaal om de 2 weken ... We denken dat dit zowel voor jullie als voor ons plezanter werkt.

Torres del Paine, El Chalten, El Calafate...

De vorige twee weken stonden drie hoogtepunten van Patagonia op het programma, nl. een 4- daagse trekking trekking naar de Torres Del Paine te Chili, beklimming van de Fitz Roy in het onherbergzame El Chalten en als laatste een bezoek aan de indrukwekkende glaciar 'Perito Moreno', beide in Argentinië gelegen ...

In Parque Nacional Torres del paine stond een trekking op het programma waarbij de eerste 3 dagen Jürgen door 2 Nederlanders werd vergezeld en waar Olivier de laatste dag is komen aanpikken om zo samen naar de toppen van de Torres te klimmen. De top van zo'n klim bereiken is echt een hele uitdaging, vooral de laatste meters are quite steep, maar eens je boven staat is alles snel vergeten en wordt je beloond met prachtige views ... Na de trekking in de Torres zijn we even op adem gekomen in Puerto Natales waar we tevens voor de eerste maal onze was hebben gedaan (na een maand begon dit wel is tijd te worden ...)

Na de Torres zijn we opnieuw de grens overgestoken naar Argentinië en zijn met de bus via El Calafate (wat onze volgende stop zou worden) naar El Chalten doorgereisd. Beide dorpen behoren tot het park 'Parque Nacional Los Glaciares'.

Het dorpje El Chalten ligt in het natuurpark Los Glaciares, 220 km noord-westen van El Calafate, aan de voet van het Fitz Roy massief. Het is een geïsoleerd dorpje zonder geasfalteerde wegen, en waar het voedsel van het 3000km verder moet aangevoerd worden ...

Hier hebben we in een hostel gezeten waar we onze kamer deelden met 2 Australische meisjes die ons de tweede dag hebben meegenomen naar de zonsopgang. De eerste dag zijn we gewandeld naar 'Lagune Torre' een meer met een glaciar (gletcher?). De derde dag stond een wandeling naar de top van de Fitz Roy op het programma wat werkelijk fantastische beelden opleverde ...

Na 4 dagen te hebben vertoefd in het gezellige El Chalten zijn we terug naar El Calafate gereden waar we op 9 maart het vliegtuig naar Buenos Aires hebben genomen. El Calafate is tevens gelegen aan het prachtige meer 'Lago Argentino'. Het dorp dient eigenlijk enkel als uitvalsbasis voor de toeristen om de beroemde gletcher 'Perito Moreno' te gaan bekijken.
De tweede dag zijn we deze gletcher (5km breed, 60m hoog en 30 km lang) dan ook gaan bekijken waar we bus en boot hebben gecombineerd om dit natuurfenomeen zo goed mogelijk te kunnen waarnemen. Het spectaculaire van deze gletcher is dat hij elke dag 2 meter verschuifd en om het uur reusachtige ijsblokken in het water laat vallen omwille van het smeltproces. De foto's die binnenkort zullen verschijnen zullen dit voor julli nog abstract gegeven wel duidelijk maken. De dag erop is Olivier nog een paar andere gletchers gaan bezoeken die nog enkele indrukwekkende foto's hebben opgeleverd ...

Maandag 9 maart zijn we dan vanuit El Calafate naar Buenos Aires gevlogen. Na een maand in Patagonië te hebben vertoefd zagen we er echt naar uit om door te reizen naar de metropool : Buenos Aires.